torsdag 18 september 2008

Byggnadvård!!!


Jag ska nog inte gå den kursen mer......har nog gjort allt fel enligt gammal byggnadsvård. Men vi renoverar ju inte efter dessa normer heller men...ni förstår alla plaster vi använder i dag är bannlysta i sådana här sammanhang. Lim och färg tex men det får ju inte gå till överdrift heller det är ju moderna tider nu... ha... ha.... en liten tröst till mej själv. Sambon skrattade och sa- De skulle se mej nu ståendes här och LIMMA upp PANELSKIVOR.....


Men det är intressant att höra hur man tänker för på något vis är ju allting genomtänkt i mycket gamla välarbetade hus. Tror ni dagens "skokartonger" kommer att överleva flera hundra år? Vi har ju i allafall ett hus med en bra timmerstomme bevarad. Vi får väl hoppas att vi inte tätar huset för mycket bara. BRA VENTILATION är ju A och O!

5 kommentarer:

Sara sa...

Hejsan

Nog använder man mycket "skit" men när man inte har kunskapen så..... Man kanske skulle gå en sådan kurs.
Kram Sara

chokladblomma sa...

Vi bor också i ett hus med stomme av timmer, och min sambo säger att det är bra om det drar lite! Jag litar på honom!
Vi har också limmat panelskivor, ska sitta i åtminstone 50 år säger limförsäljaren. Ja, ja, då rasar det inte förrän vi flyttat härifrån!
Lycka till med renoveringen!
/A

Vända blad sa...

Hej! Jag har inget behov av att renovera "enligt gammalt mönster", det finns ju faktiskt saker som är bättre idag än förr. Huvudsaken är väl att resultatet blir bra och att man är nöjd själv! Här är ju bara timringen gammal, resten är från olika tider. Jag ser det som att ett hus lever när man förändrar efter dem som ska bo där. Nu blev det rörigt..=)
Ha en bra fredag! Kram Maria

Grodmamman sa...

Håller med dig i allt du skriver! Här bor vi utan timmerväggar vilket är super jobbigt när man vill sätta upp något på väggarna!=)
Kram

Mallan sa...

Hej!

Oj, vad mycket jag har missat när jag varit bortrest, men det är kul att ta igen allt!
Byggnadsvård ja, hmm, visst får man "fuska" lite, eller hur...det är ju resultatet man ska gå på sen.
Ha en bra vecka! Kram Malena